Bona vesprada a tots i totes,
En aquesta entrada us explicaré el
que hem fet en el tema 6 de l'assignatura de TICITILC i faré una breu reflexió
sobre la incorporació de les noves tecnologies a les aules. En entrades
anteriors parlàvem sobre aplicacions, programes i la seua aplicació en les
aules, però, com podríem aplicar-los sense el maquinari necessari?, precisament
d'açò s´ha parlat en aquest tema 6. El maquinari és la base per a poder aplicar
moltes de les noves metodologies que es plantegen en l'educació. Per maquinari
entenem, segons el Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans "el conjunt d’elements físics d’un sistema
informàtic, que generalment es compon d’una unitat central i de perifèrics".
Dins d'aquest maquinari trobem tauletes tàctils, pissarres digitals, ordinadors,
telèfons, etc. Tot aquest maquinari aporta grans possibilitats a l'educació per
a fer les nostres lliçons més motivadores, eficaces i dinàmiques per a
l'alumnat. Cal assenyalar que malgrat els múltiples avantatges que aquests
tenen, també comporten alguns desavantatges com són els costos econòmics, el
manteniment, el desconeixement quant al seu ús per part del professorat, etc.
És clar que els inconvenients són molts menys que els avantatges, i que molts
d'ells es podrien superar amb ganes, dedicació i una mica més d'ajuda per part
de les administracions.
Però, incorporar aquest maquinari
en les aules ja suposa estar innovant? La resposta és no. Un bon alumne mal
estimulat pot arribar a fracassar i, pel que fa a les tecnologies succeeix el
mateix. No n'hi ha prou amb incorporar un ordinador i una pissarra digital en
l'aula utilitzant metodologies tradicionals, ja que l'única cosa que estarem
fent serà disfressar aquestes velles metodologies amb les TIC.
Allò que hem de fer és planificar
bé l´ús de les tecnologies a l´aula, formar-nos com a docents en l´ús
d´aquestes tecnologies i en metodologies actives que situen a l´alumnat com a
protagonista del seu aprenentatge, explorant mitjançant les TIC, fent servir
totes les aplicacions i programes que tenim al nostre abast, per tal de
modificar completament les lliçons magistrals per lliçons en les quals el professor
siga un guia i l´alumne el protagonista, treballant en grups cooperatius, per
projectes i tasques, que suposen l´experimentació, la investigació,
l´elaboració de productes, etc. A través de l´ús d´aquestes tecnologies per
part de l´alumnat. Per tal de començar, proposaria fer-se les següents
qüestions: A qui? (alumnat i els seus coneixements previs sobre les TIC) Què?
(continguts curriculars i tecnològics)
Com? (metodologia).
Malgrat això, hem de tenir en
compte que usar aquestes tecnologies de la forma més adequada i traient el
màxim profit d'elles, suposarà una major dedicació per la nostra banda, esteu
disposats a fer-ho? Estic segura que el resultat valdrà la pena!
Fins aviat,
Blanca
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada