diumenge, 25 de febrer del 2018

"TEMA 6: Maquinari TIC"

Bona vesprada a tots i totes,

En aquesta entrada us explicaré el que hem fet en el tema 6 de l'assignatura de TICITILC i faré una breu reflexió sobre la incorporació de les noves tecnologies a les aules. En entrades anteriors parlàvem sobre aplicacions, programes i la seua aplicació en les aules, però, com podríem aplicar-los sense el maquinari necessari?, precisament d'açò s´ha parlat en aquest tema 6. El maquinari és la base per a poder aplicar moltes de les noves metodologies que es plantegen en l'educació. Per maquinari entenem, segons el Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans "el conjunt d’elements físics d’un sistema informàtic, que generalment es compon d’una unitat central i de perifèrics". Dins d'aquest maquinari trobem tauletes tàctils, pissarres digitals, ordinadors, telèfons, etc. Tot aquest maquinari aporta grans possibilitats a l'educació per a fer les nostres lliçons més motivadores, eficaces i dinàmiques per a l'alumnat. Cal assenyalar que malgrat els múltiples avantatges que aquests tenen, també comporten alguns desavantatges com són els costos econòmics, el manteniment, el desconeixement quant al seu ús per part del professorat, etc. És clar que els inconvenients són molts menys que els avantatges, i que molts d'ells es podrien superar amb ganes, dedicació i una mica més d'ajuda per part de les administracions.

Però, incorporar aquest maquinari en les aules ja suposa estar innovant? La resposta és no. Un bon alumne mal estimulat pot arribar a fracassar i, pel que fa a les tecnologies succeeix el mateix. No n'hi ha prou amb incorporar un ordinador i una pissarra digital en l'aula utilitzant metodologies tradicionals, ja que l'única cosa que estarem fent serà disfressar aquestes velles metodologies amb les TIC.

Allò que hem de fer és planificar bé l´ús de les tecnologies a l´aula, formar-nos com a docents en l´ús d´aquestes tecnologies i en metodologies actives que situen a l´alumnat com a protagonista del seu aprenentatge, explorant mitjançant les TIC, fent servir totes les aplicacions i programes que tenim al nostre abast, per tal de modificar completament les lliçons magistrals per lliçons en les quals el professor siga un guia i l´alumne el protagonista, treballant en grups cooperatius, per projectes i tasques, que suposen l´experimentació, la investigació, l´elaboració de productes, etc. A través de l´ús d´aquestes tecnologies per part de l´alumnat. Per tal de començar, proposaria fer-se les següents qüestions: A qui? (alumnat i els seus coneixements previs sobre les TIC) Què? (continguts curriculars i tecnològics)  Com? (metodologia).

Malgrat això, hem de tenir en compte que usar aquestes tecnologies de la forma més adequada i traient el màxim profit d'elles, suposarà una major dedicació per la nostra banda, esteu disposats a fer-ho? Estic segura que el resultat valdrà la pena!


Fins aviat,  

Blanca

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada