diumenge, 14 de gener del 2018

TEMA 3: TILC: Comunicació a internet

Hola tothom,

Aquesta setmana i durant la realització del tema 3 de l´assignatura TIC i TILC, he pogut aprendre molt sobre la importància de les xarxes socials, què són, quins tipus de xarxes existeixen, quins avantatges i riscos suposa el seu ús, i quines possibilitats educatives tenen. 

D´una banda cal assenyalar que abans de conéixer tota eixa informació pel que fa a les xarxes socials, tenia alguns coneixements sobre aquestes, ja que sóc usuària d´alguna xarxa, en concret, de Facebook i Pinterest. A més, coneixia alguns riscos sobre el seu ús, però cal dir que la lectura de la guia per a l´ús segur de les xarxes socials que hem realitzat a aquest tema, m´ha ajudat a ser més conscient dels perills que comporta la seua utilització. Tanmateix, el seu ús té vinculats una sèrie d´avantatges i multitud de possibilitats educatives com ara, l´ús d´Instagram per fer un diari de classe amb fotos de les activitats dutes a terme, per tal que els pares, mares i altres docents puguen veure el treball diari de l’alumnat i formen part del seu procés d´aprenentatge, millorant la comunicació entre famílies i escola. Instagram és només un exemple de totes les xarxes socials de les quals disposem per utilitzar-les com a recurs educatiu. Totes aquestes xarxes tenen moltes possibilitats d’ús a l´educació com he dit abans, per exemple, l´ús d´aquestes a l´aula permet el desenvolupament de competències i habilitats en el nostre alumnat tals com competències tecnològiques, socialització, treball en equip, etc. Ara bé, si utilitzem les xarxes com a recurs educatiu, no ens podem oblidar d´informar i formar a l´alumnat en l’ús adequat d´aquestes, introduint continguts relacionats amb el temps recomanat de dedicació, els perills que comporten i donar-los consells sobre com evitar-los, etc.

D´altra banda, mitjançant la informació que ens han proporcionat en aquest tema, he pogut visitar algunes xarxes que no coneixia abans i que em semblen molt útils per utilitzar-les a l´aula. Entre d´elles cal ressaltar la xarxa Edmodo, la qual he visitat i m´ha paregut molt completa i funcional. Edmodo serveix per crear un espai virtual de comunicació amb l´alumnat i la resta del professorat, així com les famílies, on podem compartir missatges, enllaços, proposar activitats, gestionar-les, etc. Cal dir que tot això es desenvolupa en un entorn privat i específic d´educació. Quan accedeixes a la plataforma i et registres, podem veure a la part de dalt diferents eines que ens donen la possibilitat de visualitzar les activitats i tasques que els alumnes han de lliurar o han lliurat, el seu progrés, la biblioteca on es troben els documents que hem pujat a la plataforma per compartir amb l’alumnat, els missatges intercanviats amb ells i elles, les notificacions pendents, així com la icona de perfil a la qual si punxem damunt, s’obri un menú amb diferents pestanyes com la configuració de perfil, el centre d´ajuda, l´opció d´eixir de la plataforma, etc. Amb aquesta xarxa social podem posar documents a disposició de l’alumnat, plantejar activitats, fer un input immediat sobre l´activitat de l’alumnat i registrar el progrés d´aquests, així com comunicar-nos de forma privada amb cadascú dels usuaris registrats a la plataforma. Pense que és una xarxa molt enriquidora tant per l´alumnat com pel professorat.

A banda del que he exposat fins ara, m´agradaria fer una proposta sobre l´ús d´una xarxa social que conec i la forma en què podem utilitzar-la a l´aula com a recurs educatiu. Aquesta és Skype i, malgrat que sembla un recurs poc innovador i molt conegut per tots i totes, pense que l´utilització de Skype pot millorar molt el procés d´aprenentatge d´alumnat que, per motius de salut, no pot assistir a l´escola. Una forma d´integrar l´ús de Skype a l´aula seria, per exemple, la realització d´una exposició oral conjunta per part d´alumnes que es troben a l´aula i l´alumne/a hospitalitzat/-ada, mitjançant la connexió per Skype. A més, podríem fer servir aquesta xarxa per fer intercanvis culturals amb altres centres llunyans.

Finalment, voldria acabar amb una reflexió pel que fa a la tecnologia mòbil. Aquesta és una eina molt positiva per a l´educació, ja que podem estar en contacte immediat amb l´alumnat, el professorat i les famílies, així com acudir d´alguna manera, a una aula virtual per obtenir informació per fer un treball, consultar dubtes sobre deures, etc. Crec que si se sap cercar i utilitzar correctament, és una font inesgotable de coneixement. A més, aplicacions com ara Kahoot, donen la possibilitat d´utilitzar la tecnologia mòbil per connectar simultàniament diversos dispositius i respondre, per exemple, a qüestionaris amb resposta múltiple, per part de diferents alumnes, donant les puntuacions de forma instantània. Per tot això, aquest tipus de tecnologia és un recurs atractiu i útil per utilitzar a les aules. No obstant això, cal informar els/les alumnes de l´ús adequat i temps de dedicació, etc. De la mateixa forma que fem amb les xarxes socials, com hem dit abans.

Espere que aquesta entrada siga d´utilitat per a tots i totes.

Fins aviat!

Blanca


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada